maandag 9 september 2013

Indisch koken

Een jaar geleden ben ik begonnen met het koken van Indisch eten. Voor die tijd kookte ik wel eens gerechten van Conimex. Maar echt Indisch koken is duizend maal lekkerder. Als je de ingrediënten leest denk je "pfff wat veel". Maar het leuke van Indisch koken is dat je met die paar ingrediënten bijna alle gerechten (boemboes) kunt maken. Ik heb in mijn kast een Indische Doos. Hierin zit alles wat ik nodig heb. Ik hoef dan alleen nog maar de verse groenten en vlees te halen. Dingen zoals salamblaadjes, serehstengels en verse gember vries ik gewoon in en ik haal wat eruit wanneer ik het nodig heb. De meeste ingrediënten haal ik hier in Culemborg bij de Turkse winkel. De dingen die ze daar niet hebben haal ik bij een Indische toko.

Als je Indisch kookt moet je eigenlijk een aantal gerechten koken. Dit keer heb ik een aantal gerechten gekookt die ik hieronder zal uitleggen. Ik moet zeggen dat ik echt geen theelepels afmeet. Na een jaar doe ik dit toch wel een beetje op gevoel. Ook gebruik ik vaak meer santen dan dat in het recept staat, gewoon omdat ik dat lekker vind. 
Ik heb er dit keer gewoon witte rijst bij geserveerd. Vaak vind ik dat nog het lekkerste ook, omdat de rest al behoorlijk gekruid is.


Ajam Seraki Pedis (kip in hete saus)


   * 4 stukken kipfilet
* 1 theel. gula djawa,
   * 500 ml kippenbouillon,
* sap van 1 uitgeperste citroen,
   * zout,
* 2 salamblaadjes,
   * 2 uien,
* 8 kemirinoten,
   * 4 teentjes knoflook,
* 1 theel. laos,
   * 2 eetl. sambal oelek,
* evt. 1 á 2 fijngesneden lenteuitjes.



Pel de ui en de knoflook en hak ze fijn. Rooster de kemirinoten in een droge koekenpan en hak ze fijn. Wrijf de ui, knoflook, sambal, gula djawa, kemirinoten en de laos fijn in de vijzel. Je kunt het ook vermalen in een keukenmachine.
 

Breng de kippenbouillon aan de kook en voeg naar smaak wat zout toe. Leg de stukken kip erin en laat ze gedurende 20 minuten in  een open pan zachtjes koken. Voeg dan het fijngewreven kruidenmengsel toe met de salamblaadjes en laat het daarna nog zo lang zachtjes koken totdat door het indampen niet veel meer dan 2 1/2 deciliter vocht in de pan is overgebleven. Dit duurt ongeveer 30 minuten. Schep en roer de inhoud van de pan regelmatig om. Verwijder de salamblaadjes. Bestrooi eventueel met lenteui.


 Sambal Goreng Daging Peté (pittig vleesgerecht met petébonen)


        

   * 250 gr. mager rundvlees,
* stukje gula djawa,
   * 1 middelgrote ui,
* 2 salamblaadjes,
   * 5 tenen knoflook,
* 1 eetl asem,
   * 1 theel. trassi,
* 1 rode lombok
   * 1/2 theel.laos ,
* 1 dl. bouillon,
   * 2-3 eetl. plantaardige olie,
* 20 gr. santen van een blok


   * 8 petébonen,




Snijd het vlees in heel smalle reepjes. Pel de ui en het knoflook, snipper ze. Was een lombok en snijd hem in ringen (verwijder de zaadlijsten als je niet van scherp houdt). Maak de ui, het knoflook, de helft van de lombok en de trassi fijn in de vijzel (of keukenmachine), meng de laos erdoor. Verhit de olie in een pan. Fruit de uienmassa met de laos, de trassi, de petébonen en de gula djawa. Bak het vlees en de andere helft van de fijngesneden lombok in het kruidenmengsel; voeg de salamblaadjes, de asem en de bouillon toe en laat het gerecht ongeveer een half uur stoven. Roer regelmatig. Los de santen op in de sambal goreng en laat het geheel nog zeker drie kwartier stoven. Het is gaar als het vlees lekker zacht is en uit elkaar valt. 



Atjar Ketimoen. (zoetzuur van komommer)




   * 2 ongeschilde, gewassen komkommers,
* 4 kemirienoten,
   * 1 rode lombok,
* 1 eetl. koenjit,
   * 1 grote ui,
* 2 eetl. suiker,
   * 2 teentjes knoflook,
* 2 dl. azijn,
   * 2 schijfjes djahé,
* 2 eetl. olie.

Snijd de komkommers in dobbelsteentjes, bestrooi ze met zout en laat ze uitlekken. Was de lombok en hak hem fijn. Pel de ui en de knoflook en hak ze fijn. Schil de djahé en hak hem fijn. Wrijf de ui, knoflook,  kemirienoten, koenjit en djahé fijn in de vijzel , fruit ze in de olie en kook ze vervolgens in de azijn, samen met de lombok en de suiker. Leg de komkommers in de nog warme azijn en laat het geheel afkoelen.


Babi ketjap met speklappen

 * 500 gram speklappen
4 eetlepels zonnebloemolie  
* 2 eetlepels water
2 kleine gesnipperde uien  
* 4 teentjes knoflook gesnipperd 
* 1/2 theelepel peper  
* 3 theelepels gemberpoeder 
* 2 eetlepels fijngehakte bakgember  
* 1 eetlepel gembervocht 
* 2 eetlepels azijn  
* 4 eetlepels ketjap manis
 

Snij het vlees in dunne reepjes. Bestrooi het vlees met peper, gemberpoeder en zout

laat dit een uurtje intrekken. Braad het daarna in de olie tot het lichtbruin is
bak de uien en de knoflook me.
Voeg er een scheut water aan toe , de bakgember en het gembervocht , azijn en ketjap en
laat het gerecht sudderen tot het vlees zacht is. 


Sambal Goreng Boontjes


   * 1 ui,
* 3 eetl. olie,
   * 2 teentjes knoflook,
* 2 theel laos,
   * 2 theel. trassi,
* 3 salamblaadjes,
   * 1 eetl sambal oelek,
* 100gr. gepelde garnalen,
   * 3 theel. asem,
* 300gr. sperziebonen,
   * zout,
* 1 dl. santen (dikke kokosmelk blikje of pakje)
   * suiker,



Wrijf in een vijzel of keukenmachine de fijngesneden ui, knoflook, de trassi, de sambal de asem en wat zout en suiker fijn.  Verhit de olie in de pan en fruit hierin voordurend omscheppend het fijngewreven mengsel met de laos, de salamblaadjes en de garnalen. Voeg de schoongemaakte en kleingesneden sperziebonen toe en fruit ze even mee. Roer er de santen door en laat het gerecht, zonder deksel op de pan, circa 12 min. zachtjes koken tot het smeuïg is.

 

Telor boemboe bali

Ingrediënten
5 eieren
1 of 2 rode pepers
4 uien

halve theelepel trassie
1 bouillontablet
1 stengel sereh
2 eetlepels zonnebloemolie
1 theelepel assem
1 djeroek poeroetblad
halve eetlepel ketjap


 Eieren hard koken en pellen. Eieren voorzichtig een beetje plat drukken. Eieren lichtbruin friturenin bijvoorbeeld zonnebloemolie.
Ui en pepers klein snijden en doe ze samen met de trassie en de bouillontablet in de
keukenmachine en meng ze fijn. Fruit dit mengsel met de sereh in wat olie.
Voeg de assem,djeroek poeroet, ketjap en een beetje water toe. Leg de eieren in de saus en laat het inkoken tot een dikke massa.



1 opmerking: