dinsdag 13 augustus 2013

Griekse kip van mijn tante Jose

 

Vroeger gingen we altijd met mijn oom en tante naar Griekenland. Daar aten we Griekse Kip. Dit recept heb ik dan ook van mijn tante José gekregen. Dit is echt een aanrader.

Ingredienten voor 2 personen (en 2 kleine kinderen)
Kippenbouten 1 per persoon
Aardappelen
Bol knoflook
Tomatenpuree
Paprika groen en rood (of geel)
Olijfolie
Vleestomaten en/of gepelde tomaten op blik
Peper, zout en oregano

Verwijder al het vel van de kippenpoten. Bestrooi ze met peper en zout. Snij de paprika en de tomaten in grote stukken. Schil de aardappel en snij doormidden (grote stukken houden). Pel de teentjes knoflook.
Vul een grote diepe ovenschaal met ongeveer 3 cm olijfolie. Het lijkt veel maar straks schep je een hoop eruit. Verdeel de tomatenpuree in de olie. Roer goed door. Roer er een blik gepelde tomaten door. Vul de ovenschaal met de kip, aardappel, groenten en knoflook. Bestrooi nog met wat olijfolie, peper en zout en oregano. Zet het nu zeker een uur in de oven op 200-220 graden. Keer eventueel de kip halverwege. Ik doe dit eigenlijk nooit want dan wordt het zo'n rommeltje.

Als het klaar is schep ik met een soeplepel het meeste olijfolie eruit. Het kan nu gegeten worden.
Eet het met zelfgemaakte tzaziki en stokbrood. Het is zo lekker om je brood in de olie met groenten te dippen! Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten