dinsdag 6 augustus 2013

Pasta met gehaktballetjes




Vanavond eten we pasta. Ik kan dit iedere dag wel eten. Ooit kookte ik pasta met saus uit een potje of een zakje. Vreselijk! Als je eenmaal zelf je pastasauzen maakt weet je wat je gemist hebt. En dan heb ik het nog niet eens al het zout, suiker en de conserveringsmiddelen wat erin gestopt is. Ik proef graag de pure smaken, echte smaken van groente en kruiden.

Ik bedenkt echt niet alles zelf. Ik ben een hobbykok en geen chefkok. Ik snij gewoon met een aardappelschilmesje. Ik heb niet eens een koksmes. Recepten pas ik graag aan. Ik kijk naar de basis van een recept en geef er mijn eigen draai aan. Ik weeg bijna niks af en kook op gevoel. Veel gerechten smaken elke keer ook net weer wat anders bij me.

Vandaag dus spaghetti met gehaktballetjes. Ik gebruik volkorenpasta omdat dat gewoon gezonder is. Je kunt iedere pastasoort gebruiken die je wilt natuurlijk.

Dit recept is voor 4 personen. Bij ons is dat twee volwassenen en twee kinderen. Zij smullen er ook heerlijk van. Wil je voor meer personen? Gebruik dan gewoon meer gehakt, een ui extra, eventueel een extra blik tomatenblokjes.. gewoon op smaak en gevoel!

Ingrediënten
400 gram rundergehakt
1 ei
2 el Provençaalse kruiden
2 kleine wortels/ 1 winterwortel
2 uien
3 teentjes knoflook
pasta naar keuze
1 blik tomatenblokjes 
1 groot blikje tomatenpuree
100 ml kookroom light
4 tl bruine basterdsuiker
verse basilicum
2 el paneermeel

Meng het gehakt met het ei, de kruiden, peper en zout en 2 el paneermeel. Als het gehakt nog te nat is voeg dan wat paneermeel toe. Vorm kleine balletjes ter grote van een cherrytomaat. Snijdt de wortel in kleine blokjes en kook ze beetgaar in wat water. Giet af en leg apart. Snipper de ui en fruit deze in wat olijfolie. Voeg dan de geperste knoflook toe en laat zachtjes lichtbruin garen. Voeg dan de gehaktballetjes toe. Doe dit voorzichtig anders vallen ze uit elkaar. Probeer niet te veel te roeren maar laat ze wel gaar bakken. Met een deksel op de pan gaat het wat sneller.  Kook de pasta volgens de verpakking. Als het gehakt bijna gaar is (mag nog wat roze zijn) voeg je de tomatenpuree, de tomatenblokjes en de wortel toe. Schud zachtjes. Deksel weer op de pan en laat garen. Je zult zien dat de gehaktballetjes steeds steviger worden en dan kun je makkelijker roeren met een pollepel. Laat het zachtjes pruttelen. Als de gehaktballetjes gaar zijn voeg je de bruine suiker en de room toe. Maak nog op smaak met peper en zout. 
Strooi voor het serveren verse basilicum erover.

De smaak is heerlijk. Zoet, romig en je proeft verse tomaat. Mijn kinderen zijn er ook dol op. Je kunt er eventueel nog wat geraspte kaas over doen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten