zondag 11 augustus 2013

Lemper - gevulde Indische rijstrolletjes

Dit recept komt uit een Indisch kookboek.Ik heb lemper nu drie keer gemaakt en heb wel wat dingen aangepast aan het recept. Gewoon omdat ik het zo lekkerder vindt smaken. Ik kook ook dit op gevoel, scheutje dit, snufje van dat.. ik zal proberen om het op papier te zetten.










 













Ingrediënten voor ongeveer 15 lemper
90 gr santen van een blok
zout
375 gram kleefrijst (katan)
half bouillonblokje kip
ong. 300 gram kipfilet
zonnebloemolie
1 grote ui gesnipperd
3 teentjes knoflook fijngehakt
1,5 tl ketoembar
1 kleine tl djinten
1,5 tl koenjit
1,5 el goela djawa (palmsuiker) of bruine basterdsuiker
4 blaadjes djeroek-poeroet





De laatste 2 ingrediënten en de rijst kun je bij een toko halen. De andere kruiden gewoon in de supermarkt. 

In het recept staat dat je de kip zo fijn mogelijk moet snijden en moet bakken. Ik laat de kipfilet eerst lekker gaar koken in wat kippenbouillon. Zo krijgt hij meer smaak en kun je hem lekker uitpluizen.

Net als de santen, dit heb ik ook zelf aangepast omdat ik kokosmelk lekkerder vindt werken. Het is eigenlijk hetzelfde hoor, maar het blok santen moet je eerst oplossen in water. Zo krijg je ook dikke kokosmelk. Ik zal het in dit recept neerzetten zoals het origineel maar zelf gebruik ik dus kokosmelk op gevoel. 

Snijd de kipfilet in grote stukken en doe ze in een pannetje water. Zorg dat ze net onder staan. Voeg het halve bouillonblokje toe en breng zachtjes aan de kook. Laat bijna gaar pruttelen en leg de kip op een bord. Ongeveer 20 minuutjes.

Breng ongeveer 600 ml water aan de kook met 45 gram santen. Voeg zout toe. Roer tot de santen is opgelost. Voeg de rijst toe en kook het afgedekt heel zachtjes tot de rijst gaar is. Dit duurt zeker een half uur, langer misschien wel. Blijf constant roeren want het kleeft erg snel aan de bodem. Zet het vuur zeker niet te hoog.

Als de kip is afgekoeld (bijna) pluis je hem heel fijn met je handen of een vork. Bewaar de bouillon even. Als de vulling stras te droog is kun je het hiermee wat natter maken.

Verhit 1 el zonnebloemolie in een wok. Bak de kip hierin lichtbruin. Voeg de ui, knoflook, ketoembar, djinten, koenjit en goela djawa toe en roerbak alles een paar minuutjes. 






















Voeg de rest van de santen toe en ongeveer 250/300 ml water. Liever eerst te weinig water dan te veel. Je kunt altijd nog water of bouillon toevoegen als het te droog is. Laat het mengsel ongeveer 15 minuten pruttelen tot het meeste vocht verdampt is. Verwijder de djeroek-poeroetblaadjes en breng eventueel op smaak met zout. Het mag best flink wat smaak bevatten want het komt straks in de neutrale rijst.


Laat de rijst en het mengsel iets afkoelen. Het werkt het lekkerste als het beiden wat lauw is.
Knip vellen van ongeveer 30x40 cm van doorzichtig folie. Ik gebruik zelf een sushimatje om makkelijker te rollen. Leg een stuk folie op het matje. Le ongeveer 2 eetlepels rijst erop. Vouw dan het folie dubbel. Zo kun je de rijst makkelijk platstrijken zonder dat je handen vies worden. Maak een dun laagje van ongeveer 10 x 6 centimeter. 





Vouw de folie weer terug en leg in het midden van de rijst een strookje kipvulling.


Vouw nu voorzichtig het strookje dubbel en rol hem strak op. Dit is echt veel oefenen hoor, het lukt mij nog steeds niet perfect. Rol de folie er strak omheen en draai de uiteinden aan.















Je kunt ze nu invriezen! Of opeten natuurlijk. Je kunt ze het beste opwarmen door warm te stomen met een stoompan of in een vergiet boven een pannetje kokend water met een deksel erop.














Eet smakelijk!



3 opmerkingen: