zondag 17 november 2013

Havermout met granaatappel en hazelnoten

Hier weer een heerlijk ontbijt met havermout. Wisten jullie dat havermout de laatste tijd weer erg populair is?

Ingrediënten voor 1 persoon
3 el havermout
ongeveer een glas amandelmelk
halve banaan
handje hazelnoten
halve granaatappel
rietsuiker
chiazaadjes

Kook de havermout zachtjes in de amandelmelk met een halve eetlepel rietsuiker. Kan ook met gewone suiker maar ruwe rietsuiker is gezonder. Het moet een papje worden dus kijk even of je eventueel iets meer melk of havermout moet toevoegen. Ik doe alles op gevoel dus vind het lastig om hoeveelheden aan te geven. Je merkt vanzelf wanneer de pap klaar is. 

Doe het in een schaaltje en rooster ondertussen de hazelnoten in een droge pan. Hak ze in stukjes. Serveer nu de havermout met plakjes banaan, hazelnoten en de pitjes uit een halve granaatappel. Strooi eventueel een flinke theelepel chiazaad erover. 

Granaatappels bevatten veel vitamine C en het mineraal kalium. Een granaatappel zit vol met polyfenolen. Deze zitten ook rode wijn of groene thee, maar in de granaatappel zitten er nog meer. Polyfenolen zijn antioxidanten, die ervoor zorgen dat vrije radicalen geneutraliseerd worden. Een aantal gezondheidsvoordelen die toegeschreven worden aan granaatappels, zijn:
  • De pitjes werken ontstekingsremmend
  • Granaatappels hebben een bloeddrukverlagende werking
  • Ze zorgen voor een mooie huid
  • De vruchten kunnen overgangsklachten verminderen
  • Er wordt bovendien gezegd dat ze preventief werken tegen kanker en tegen hart- en vaatziekten (bron: Missnatural.nl)
Eet smakelijk! Ik weet zeker dat je pas weer rond lunchtijd trek hebt!





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen