zondag 1 december 2013

Mango-guacamole

Guacamole, ik ben er zo gek op! Vroeger kocht ik het wel eens kant en klaar in de supermarkt. Wat bezielde me? Zelf maken is zo veel lekkerder...en gezonder..

Avocado’s zijn erg gezond. Dat komt omdat er veel onverzadigde vetten in zitten, die goed zijn voor hart- en bloedvaten en je cholesterol verlagen. Daarnaast is het mineralengehalte erg hoog, er zit drie keer meer in dan in ander vers fruit. Het hoge kaliumgehalte zorgt voor een verlaging van de bloeddruk. Bovendien bevat een avocado veel vitamine C en vitamine E. De vitamine E beschermt tegen vroegtijdige veroudering, aderverkalking en zelfs tegen sommige soorten kanker.

 Mango's zitten vol met vitaminen, mineralen en anti-oxidanten en bevatten net als alle vruchten heel weinig eiwitten, vetten en calorieën.

Vandaag combineerde ik mango met avocado en hier kwam een heerlijke dip uit. 
De salsasaus is uiteraard ook zelfgemaakt. Zie hier het recept. 

Ingrediënten voor de mango-guacamole
1 avocado
Een halve mango
Half sjalotje of half klein uitje
1 klein teentje knoflook
Halve rode peper (of meer of minder)
1 el olijfolie
Sap van een halve limoen
Cayennepeper
Peper en zout
1 tomaat

Snij de avocado en mango in stukjes en pureer grof in een hakmolen. Snij de sjalot/ui heel fijn en voeg toe. Pers de knoflook erdoor. Snij de rode peper heel fijn en meng erdoor. Knijp de halve limoen erboven uit en voeg vervolgens ook een eetlepel olijfolie toe. Maak op smaak met cayennepeper en zeezout. Snij een tomaat in kleine stukjes (zonder pitjes) en roer deze erdoor. Het is ook erg lekker om er verse koriander door te snijden. Ik had deze alleen niet in huis nu.

Serveer bijvoorbeeld met tortillachips (tip: verwarm ze even in de magnetron, hmmm) en salsasaus.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen